În jurul articolului precedent
despre revoluția adusă de competențe în educație au apărut o serie de discuții
care m-au determinat să încerc să clarific noțiunile. Problema cunoștințe vs
competențe este una foarte importantă pentru învățământ și de soluționarea ei
depinde modul în care se va face pregătirea elevilor.
Cea mai bună metodă de a evidenția
diferențele este de a lua un caz concret, cât mai bine cunoscut. De aceea mă
voi referi la competența de a conduce mașina. Sistemul care cere această
calitate este societatea prin reglementările de transport pe drumurile publice.
Pentru buna funcționare a acestuia nu este suficientă reglementarea și
cunoașterea legislației ci și competența de a conduce a participanților la
traficul auto. Această competență nu se verifică pe baza unui examen de
cunoștințe ci prin unul practic, în situația reală. Cunoștințele sunt
insuficiente deoarece nu garantează că posesorul lor le poate și aplica corect
în trafic. Astfel sunt candidați care au promovat de 7 ori examenul teoretic,
rezolvă corect probe de îndemânare, dar din cauza faptului că nu își pot
controla emoțiile în trafic, pică la proba practică. Nu cred că este cineva
care ar fi de acord cu eliminarea probei practice la acest examen. Ar fi o
dovadă de iresponsabilitate din partea sistemului o astfel de decizie, a cărei
consecințe ar fi greu de evaluat.
Analizând puțin mai detaliat vedem
că competența are cel puțin o dimensiune suplimentară față de orice fel de
cunoștințe. Ea ne arată și cum sunt folosite cunoștințele în situații reale.
Competența de a conduce presupune controlul variabilelor procesului aflat în
curs de desfășurare. Variabilele pot fi
de exemplu viteza mașinii, direcția de deplasare, utilizarea semnalelor privind
manevrele efectuate, respectarea indicatoarelor, situația din trafic, controlul
emoțiilor, etc. Fără un control asupra acestora în orice moment pot să apară
probleme. Competența înseamnă deci controlul variabilelor sau, cum ar spune
Rădulescu Motru, realizarea unei bune imagini kinestezice a ceea ce trebuie
făcut.
Dacă exemplul pare trivial și
inaplicabil la competențele mai complexe voi mai exemplifica pe un caz concret,
legat chiar de comunicare, cu referire concretă la interacțiunea prin acest tip
de articol, postat pe site. Orice autor poate înșira verzi și uscate dacă ne
referim doar la cunoștințe, la fel și orice comentator a textului propus. Este
plină lumea de maculatură și flecăreală (Heidegger). Dar dacă avem în vedere
exigența competenței vom avea în vedere câteva variabile ce ne impun o calitate
suplimentară a materialelor. Propun spre exemplificare 3 variabile care ne vor
ajuta să facem puțină curățenie.
Probabil cea mai importantă este
poziționarea autorului/comentatorului. Din analiza tranzacțională putem deduce
trei poziții principale ale unui participant la o interacțiune denumite Adult,
Părinte și Copil. Poziționarea matură nu este aceea de Părinte, acesta este
exponentul autorității, conservării a ceea ce există. Copilul este deschis spre
învățare, implicare, acceptă noul și sugestiile necritic. Starea de Adult
presupune o evaluare critică, deschisă a propunerilor venite din mediu și
adoptarea unei poziții justificate față de influența, solicitarea acestuia. Să
spunem că mediul ne propune să trecem la competențe. Copilul este de acord
relativ ușor deoarece vrea să încerce ceva nou, cel situat în starea de Părinte
va spune că nu avem motive să facem asta deoarece și cei care au făcut-o sunt
cam debusolați, că, uite ce progres ne-au adus cunoștințele, că numai
incapabilii se plâng de lipsa lor de eficiență. Un om în starea de Adult preia
informația/perturbația din mediu și o analizează pe îndelete, chiar studiază
implicațiile abordării noi față de cea veche și nu se grăbește să se pronunțe
până nu își fundamentează punctul de vedere.
O altă variabilă utilă, legată de
prima, ar putea fi modul general de prezentare. Un articol care nu are o
poziționare critică clară față de trecut și argumente bune pentru a convinge
alt Adult să ia serios în considerare modificarea propusă, nu este complet.
Criticismul fără a oferi și o soluție este o pierdere de vreme, în general se
cunosc problemele, dar contribuția înseamnă soluție. O soluție care nu este
trecută prin încercări critice ci este adoptată „heirupist” iarăși nu este
satisfăcătoare pentru că este prea costisitoare. Nu ne permitem să încercăm n
soluții, mai ales când este vorba de probleme ale unor sisteme mari.
Calitatea demersului critic poate fi
o altă variabilă. De exemplu referirea la o singură sursă, doar cu citate sau
apeluri la autoritate (apropo, menționarea unor nume în acest articol este
pentru a oferi referințe celor interesați), fără a pătrunde nici măcar
contextul și rostul pentru care s-a scris textul din referință conduce la o
susținere precară a noului punct de vedere. Alte variabile ar putea fi coerența
generală a textului, respectarea topicii și a regulilor gramaticale, claritatea
mesajului (a schimbării propuse în sistem), etc.
Un
competent are în vedere toate aceste variabile simultan, exact ca un conducător
auto. Deci ceea ce depășește orice fel de cunoștință este capacitatea de
control a variabilelor, calitatea grijii (atenție calitativă extinsă, nu
îngrijorare), care nu poate fi evaluată decât în situații concrete. Cunoștința
presupune să informezi elevul cum au făcut alții, competența înseamnă să fii
atent, să evaluezi cum face el. Un competent înțelege și de ce face așa cum
face, spre exemplu conducătorul auto înțelege că rostul semnalizării manevrelor
este de a informa pe ceilalți participanți la trafic, iar un autor de articol
știe că propunere trecerea unui sistem dintr-o stare în alta, o altă abordare
față de ... un alt demers de lucru, etc.
În mod asemănător se pot identifica
variabilele care trebuie avute în vedere pentru realizarea unui demers
competent și pentru noțiuni mult mai abstracte, de exemplu învățarea ecuației
lui Schrodinger din mecanica cuantică. Modul de abordare specific acesteia stă
și la baza celei mai precise teorii din fizică, electrodinamica cuantică. Toate
interacțiunile de la nivelul atomului (inclusiv efectele relativiste) sunt
avute în vedere și adăugate pe rând în ecuație. Așa se rafinează teoria și se
obțin valori pentru constante fizice confirmate experimental până la o precizie
de 30 de cifre după virgulă.
De fapt, un demers identic se aplică
și în dezvoltarea competenței, treptat luăm în vedere și sub control variabile
din ce în ce mai fine, facem legăturile între ele și obținem o rafinare până la
obținerea unei calități ridicate a acțiunii. Un astfel de demers este cu totul
diferit de unul centrat pe cunoștințe. Se poate aplica pentru a oferi
capacitatea de a ne folosi de cunoaștere ca de un instrument chiar și asupra
celor mai complexe teorii și rafinate cunoștințe științifice.
Rezumând, elementul central pe care
îl vizează competența este extinderea grijii și a capacității omului de a
urmări, controla și acționa simultan pe cât mai multe dimensiuni semnificative
pentru o activitate dată. Însemnă trecerea de la preocuparea pentru dimensiunea
bagajului de cunoștințe la grija pentru nivelul de utilizare de către
student/elev a instrumentelor descoperite de cultura omenirii. Se întâmplă ceea
ce propunea Heidegger, trecerea de la preocupare la grijă pentru o participare
autentică. Rămâne de văzut dacă vrem să facem lucrurile cu grijă sau vom
continua doar să fim preocupați de anumite aspecte, arbitrar alese. Alegerea
elevilor este însă clară, ei nu mai vor să fie manipulați după cum credem noi,
vor să învețe prin participare dar, din păcate pentru ei, abia acum învățăm
dinamica grijii și extinderea
participării, abia acum înțelegem ce înseamnă un demers competent. (publicat pe contributors.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu