Cu siguranţă, fără contribuţia
voluntară sau chiar neconștientizată a părinţilor, cultura unui popor, privită
ca un mod specific de a privi şi interacţiona cu lumea şi semenii, ar dispărea
rapid. Ei sunt modelele după care cresc copiii si filtrul prin care trece orice
influenţă asupra lor. Pentru orice profesor este evident că fără implicarea şi
îndemnul părinţilor, interesul copiilor pentru şcoală este redus sau chiar
total absent.
În modul actual, învechit, în
care este gestionată informaţia privind educaţia elevilor, apar cel puţin două
mari frustrări. Prima este cea a părinţilor, contactaţi ocazional sau invitaţi
de două ori pe an la şedinţă, care nu ştiu bine, la zi, situaţia şcolară a
copiilor lor. Canalul de comunicare prin elevi, cu ajutorul carnetelor, nu mai
este eficient deoarece ei oferă profesorilor carnetul numai când doresc. A doua
frustrare este aceea a profesorilor, care trebuie să ţină tot felul de evidenţe
paralele şi portofolii pentru a cunoaşte situaţia pregătirii reale a elevilor.
Consemnând doar notele în catalog se pierde multă informaţie preţioasă, cum ar
fi competenţele pentru care se acordă. Astfel nu poate exista o radiografie
precisă a posibilităţilor unui elev la un moment dat, pe care să se bazeze
efortul de pregătire şi recuperare.
Pentru a pune părinţii în contact
direct cu şcoala şi pentru a le permite să vadă la orice oră situaţia şcolară, absenţele,
abaterile, etc., sunt folosite tehnologiile informatice cu care pot fi create
cataloage on-line. În străinătate, spre exemplu în Franţa, se pare că majoritatea
şcolilor folosesc aplicaţii pentru Internet, care permit această evidenţă. La noi
sunt doar iniţiative locale în această direcţie, foarte rare. În ceea ce
priveşte instrumentele oferite profesorilor, nu ştiu să existe un soft care să
ajute profesorul să reţină în mod detaliat competenţele şi pregătirea unui
elev.
Eliminarea acestor neplăceri a
fost realizată prin aplicaţia AMICUS, prezentată la Conferinţa Naţională pentru
Învăţământ Virtual în 2008. Ea a fost
folosită la Scoala Gimnaziala Ighiu, apoi a fost dezvoltată şi extinsă de către
autor – subsemnatul, astfel că acum poate gestiona datele din mai
multe unităţi de învăţământ, chiar dintr-un judeţ întreg. Ea permite
înregistrarea, consultarea notelor şi a
competentelor pentru care se acordă, a mediilor, absenţelor, abaterile
disciplinare, activităţile desfăşurate, etc., folosind Internetul. Informaţiile
sunt confidenţiale, iar la datele dintr-o şcoală au acces doar profesorii din
şcoala respectivă. Părinţii pot vedea numai informatiile introduse de profesori
sau informaticianul şcolii pentru copiii lor. Aplicaţia este mai extinsă,
permite gestionarea tuturor informaţiilor importante dintr-o unitate de
învăţământ, de la planificări calendaristice, încadrare, număr de norme,
activităţi elevi/profesori, rezultate concursuri, până la situaţia exactă a
pregătirii elevilor. De aici provine şi numele ei, AMICUS - Aplicaţia de
Management a Informaţiilor Complexe din Unităţile Şcolare.
Având în vedere oportunităţile
oferite, Inspectoratul Şcolar Judeţean Alba a ales această aplicaţie pentru a
oferi şcolilor posibilitatea de a gestiona informaţiile şcolare şi a permite
părinţilor accesul la ele. A obţinut finanţare pentru găzduire şi administrare
de la Consiliul Judetean Alba (dreptul pentru utilizarea ei fiind oferit fără
obligaţii de realizator), astfel că o poate oferi gratuit tuturor unităţilor de
învăţământ interesate din judeţ.
Urmare a realizării
parteneriatului, în 21 mai 2010 a fost lansat la ISJ Alba portalul www.educatiealba.ro, unde este găzduită
aplicaţia. Aici se pot întâlni virtual profesorii cu părinţii interesaţi de
educaţia copiilor lor, pot vedea activitatea desfăşurata de aceştia în
unităţile de învăţământ si pot face chiar un schimb de mesaje cu utilizatorii
din aceeaşi unitate de învăţământ.
Pentru cei interesaţi, pe site
sunt legături şi spre două filmuleţe în care se arată ce uşor se pot consemna
notele şi informaţiile aferente (zece note au fost înregistrate lejer în patru
minute), sau ce anume pot vedea părinţii pe acest site. Pe prima pagină sunt
trecute şi unităţile de învăţământ care oferă acest serviciu. Cu ajutorul unui
buton poate fi accesat un formular online prin care părintele care are elevi la
unităţile ce folosesc acest portal, poate solicita date de contact pentru vizualizarea
informaţiile memorate despre copiii lor de către şcoli. Un forum cu acces liber
permite dialogul şi schimbul de informaţii privind aplicaţia, facilităţile,
etc..
În contextul utilizării tot mai
largi a aplicatiilor informatice care ne permit o mult mai buna organizare şi
stocare a informaţiei astfel încât putem obţine rapoarte complexe în intervale
scurte de timp, este păcat ca demersul cel mai delicat, acela al educării
fiinţei umane, să se mulţumească cu notele din catalog. Complexitatea omului nu
poate fi redusă la o medie generală, deoarece nici două note de la o disciplină
nu sunt la fel de importante pentru viaţă, cu atât mai puţin dacă sunt la
discipline diferite. Realizarea portofoliului cu competenţele, potrivit
proiectului noii legi, devine mult mai uşor de implementat folosind aplicaţia,
iar caracterizarea pregătirii elevului mult mai precisă. Dacă sunt înregistrate
astfel de informaţii pot vedea şi părinţii unde au nevoie copiii lor de ghidare
şi îi pot ajuta exact unde este necesar. Pentru sporirea calităţii în educaţie,
o schimbare de optică, în direcţia individualizării pregătirii elevilor, este
mai mult decât necesară, fiindcă doar în acest mod pot fi depistate şi
remediate eventuale carente educationale.
Folosind aplicaţia, părinţii
interesaţi vor putea şti ce se întâmplă la şcoală, în timp util, confidenţial
şi fără distorsiuni. Această conlucrare le-ar oferi părinţilor posibilitatea de
a fi mai aproape de copiii lor în cea mai dificilă sarcină pe care ei o au,
aceea de a face faţă cu succes pregătirii pentru viaţă prin intermediul şcolii.
Este din ce în ce mai greu să faci educaţie astăzi, in contextul lumii virtuale
contemporane şi a ispitelor ei, a mentalitatii moderne nocive ce se afla in contradictie
cu şcoala sau părinţii. De aceea, o legătură cât mai strânsă între părinţi şi
şcoală este singura care poate menţine o influenţă constantă şi favorabilă
asupra copiilor. Fără tehnologie modernă era greu de realizat acest proiect,
dar astăzi, dacă există, de ce să nu profităm de ea pentru a oferi un sprijin
mai eficient copiilor nostri?
Aparut ziarul Unirea, 7 iunie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu