Simţind
creştinismul din spatele filozofiei sale, chemarea la modestie, ieşirea de sub
vraja carierei şi a formalismului academic, Heidegger nu este iubit nici de
filosofii de carieră. Aşadar, nu ne mirăm că nu îl prezintă la adevărata sa
valoare. Ceea ce mă intrigă şi aş dori să explic este de ce nu se foloseşte
creştinismul, în special clerul, de filozofia sa, pentru a realiza o ieşire a
omului din lume, prima condiţie a mântuirii sale. Putem înţelege aceasta
urmărind destinul unui mare filozof român, Nae Ionescu.
Urmare a unui
studiu consecvent, bazat pe tradiţia ortodoxă, el a reuşit să vadă alunecările
de la această credinţă. Astfel, el identifică două moduri fundamentale de
raportare la lume şi de abordare a vieţii, pe care le numeşte modul magic şi
cel mistic. Prin primul denumeşte ceea ce face omul pentru a se extinde pe
sine, pentru a cuprinde cât mai multă avere, putere şi influenţă asupra altora.
Prin abordarea mistică omul se face tot mai mic şi caută să înţeleagă semenii,
să stabilească cu ei relaţii pline de respect şi de cooperare. Nu adună
înţelepciune ca să poată extinde stăpânirea, să câştige onoruri în lume, ci
pentru a creşte în iubire. Pentru mistic iubirea este calea de cunoaştere cea
mai profundă şi cel mai important lucru. De aceea creştinul adevărat este cel
care lucrează asupra sa însuşi, nu cel care, sub febra învăţării altora, este orientat
spre exterior.
Conştientizând
acestea, a criticat adesea şi orientările patriarhului Miron Cristea, care, din
acest motiv, nu îl avea deloc la inimă. Am putea spune că avea chiar un ghimpe
cu totul necreştin împotriva lui, altfel cum am putea explica afirmaţia că
chipul diavolului din tinda bisericii mitropolitane este chipul lui Nae Ionescu?
Asta în ciuda faptului că, potrivit lui Mircea Vulcănescu, el nu propunea un
mesaj nou, propriu, ci redescoperirea valorilor ortodoxe, iar după părintele
Calciu era un credincios practicant şi prin aceasta un propovăduitor. Pentru
patriarh Nae Ionescu era doar gazetarul care râvneşte mai mult din partea
instituţiei pe care el o conduce.
Aşa sunt
resimţiţi filozofii şi creştinii care cer clerului o atitudine mistică.
Clericilor li se pare că aceştia doresc să ia din puterea lor, chiar să le ia
locul ca lideri de opinie, ca şi conducători spirituali. Însă, fiind aplecaţi
către o atitudine magică, ei nu înţeleg demersul mistic, ci îl văd ca pe un
pericol, de aceeaşi factură magică, deşi nici vorbă de aşa ceva; un mistic vrea
doar iubire.
Prea puţini
clerici iubesc filozofia adevărată, care i-ar putea lumina şi menţine în
adevărata ortodoxie. Fără ea, în biserică ei se comportă ca şi conducători, nu
ca slujitori ce trebuie să se facă mai mici decât creştinii pe care îi slujesc.
După modelul magic, care a cuprins occidentul, ei propun mântuire individuală,
în locul intrării în biserica mântuitoare din Duh. Adevărata biserică nu mai
este recunoscută în comunitatea de iubire între credincioşi după chipul iubirii
lui Hristos, ci într-o comunitate de interese, adesea prea lumeşti. La aceşti
clerici este semnificativă diferenţa între ce spun, după rânduiala liturghiei, repetând
cuvintele Mântuitorului: „Luaţi, beţi dintru acesta toţi, acesta este sângele
meu, a legii celei noi…” şi ceea ce fac – se împărtăşesc doar ei. Acest cler a
devenit o castă, în care, ca în noul statul al BOR, nici mirenii, dar nici
preoţii obişnuiţi, nu mai au un cuvânt de spus decât în probleme administrative,
ca şi cum în ei nu ar mai lucra Duhul Sfânt.
Slujitorii
care au devenit stăpâni peste vie, nu mai recunosc şi nu slujesc nevoia
creştinilor de a deveni fii a lui Dumnezeu. Aceasta ar implica moartea pentru
lume şi onorurile ei, abandonarea atitudinii magice şi cunoaşterea prin iubire.
În locul lor preferă bucuriile lumii şi a măririi personale. Putem da vina pe
noi, pentru că aşa suntem şi noi, majoritatea. Putem spune şi că suntem aşa din
cauza lor. Dar a da vina unii pe alţii şi a nu trece la propria schimbare, este
tot o atitudine magică.
Nu semnalez
acestea pentru a învinui clericii, sper să îşi evalueze singuri modul de
abordare – mistic sau magic, ci pentru invita ambele părţi la mai multă iubire
de înţelepciune. Puterea noastră este în iubirea dintre noi, prin ea ne tragem
sus, unii pe alţii, în împărăţia lui Dumnezeu. Din păcate tot mai mulţi credem
că iubirea este bucuria pe care ne-o oferă ceilalţi, în locul bucuriei pe care
noi o aducem altora. Credem că iubim dacă alţii ne fac fericiţi, nu dacă noi îi
facem pe ei… Însă nu aceasta e iubirea cu care ne-a iubit Hristos - ea este una
a jertfei de sine. Până când, de bună voie, nu vom jertfi şi noi chipul nostru,
căzut în magia lumii, nu ne vom naşte din nou, nu vom fi cu adevărat înţelepţi.
Cât timp vom iubi mai mult lumea şi pe noi decât pe Hristos, şi nu ne vom
schimba după chipul Lui, vom rămâne prizonierii magiei, prinşi într-o
nesfârşită şi dureroasă bătălie pentru afirmarea de sine (prin ce doriţi dv. –
avere, poziţie socială, autoritate, măiestrie, etc.).
Ioan
Vlaşin
Aparut pe ziare.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu